
Myyttisellä 60-luvulla ihmemaa nimeltä Skandinavia piti muuta maailmaa otteessaan: se lupasi pitkiä, vaaleita, rakastajansa itsenäisesti valitsevia kotirouvia, ja liberaaleja piiputtelevia porvarismiehiä joiden suurimpana ilona oli saattaa naisensa orgastiseen auvoon. Skandinavia oli taivas maan päällä, seksuaalisen vapautumisen huvipuisto. Tämän maagisen maan – Tanskan tai Ruotsin, riippuu keneltä kysytään – pääkaupunki oli Kööpenhamina. Sieltä alkaisi vallankumous!
Tällainen puhe kuulostaa tietenkin nykypäivänä hellyttävän harhaiselta. Kuitenkaan ilman tanskalaisten hulluutta leffaorgiamme eivät yltäisi siihen mihin ne yltävät nyt. Juuri tanskalaiset keksivät ja kehtasivat sotkea keskenään pornon ja reippaan koko perheen viihteen.
Tanskalaisten vapaudessa oli kuitenkin myös jotain vaikeaa ja ristiriitaista. Esimerkiksi Knud Leif Thomsenin Venom (Gift;1966) esitti kyllä alastomuutta ja suoraa seksiä, mutta paksuilla autoritaarisilla rakseilla sensuroituna. Tätä elokuvaa pidetään nykyään tärkeänä askeleena kohti sensuurin loppumista Tanskassa. Dolly Kuhnin kuratoima lyhytelokuvakatsaus Treats From The Candy Store avaa kehityksen seuraavaa vaihetta. Päivä päättyy Mac Ahlbergin aikuistumistarinaan The Daughter: I, a Women, Part III (Tre slags kærlighed; 1970).
—
During the 60s, a mythical land called Scandinavia held the rest of the world’s imagination captive with its promise of tall, blonde housewives who chose their lovers as they please, and pipe-smoking bourgeois liberal husbands whose lone pleasure lie in seeing their ladies lost in orgasmic bliss. Scandinavia was heaven on earth, a fuckfest supreme, sexual liberation in 24/7 action. The capital of this magic wonderland was called Copenhagen, the nation surrounding said city Denmark (or Sweden, depending on whom you asked). The revolution would start there!
All of which sounds benignly delirious in hindsight. And yet, without Denmark our splendid movie orgy most probably wouldn’t happen like this. For the Danes did things back then nobody else since even dared to think about – like wholesome family entertainment with porno interludes. And yet, things were much more complicated, contradictory – the freedom many a Dane meant was something very different from what folks out in the world made of it. Few films exemplify this as perfectly as Knud Leif Thomsen’s Venom (Gift; 1966), a sardonically double-edged tract against pornography that is walling in nudity and graphic sex (made decent by fat, white, authority-enforced crosses!), a pretty twisted piece of work now considered a milestone on the road to a censorship-free Denmark. A program curated by Dolly Kuhn with Treats From the Candy Store will then offer an overview in short-form porn of what happened next, so to speak: Look forward to choice Color Climax-nuggets, gems by master stylist Lasse Braun, as well as many a foreign-made movie cashing in on the Denmark-hype. The first day ends with one of the most astonishing films of the period: Mac Ahlberg’s coming-of-age tale The Daughter: I, a Women, Part III (Tre slags kærlighed; 1970)
The Daughter: I, a Women part III
Tre slags kærlighed; Mac Ahlberg; 1970; 35mm; 83min
Torstai 12.5. klo: 22:00 Teatteri Union


