Vuonna 2019 VIVA EROTICA toteutuu viidettä kertaa. Entistäkin rohkeampi festivaali tarjoaa virikkeitä keholle ja mielelle – herkkiä nautintoja ja syviä mietteitä, auteur-estetiikkaa ja elokuvallisia yllätyksiä. Tänä vuonna paletti laajenee myös eteläamerikkalaisen erotiikan syvimpiin tuntoihin.

Viva Eroticassa kohtaavat intohimo ja elokuva: intohimo elokuvassa, kaikissa ihmeellisissä ja haastavissa muodoissaan, ja intohimo elokuvaa kohtaan. Kaikki festivaalin elokuvat esitetään alkuperäisformaateissaan, digitaalisia oikoteitä ottamatta.

Festivaalin avajaispäivänä, keskiviikkona 24. huhtikuuta, nähdään Dolly Partonin tahdittama raisu komedia The Best Little Whorehouse In Texas (1982) – 70-luvun suurimman seksisymbolin Burt Reynoldsin muistoa kunnioittaen.

Torstaina perehdymme Yhdysvaltain seksuaalisen vallankumouksen syntyyn. New Yorkin underground-skeneä määrittäneet Christmas on Earth (Barbara Rubin, 1963) ja Flaming Creatures (Jack Smith, 1963) toimivat edelleen seksuaalisen vapautumisen itsenäisyysjulistuksena. Bob & Carol & Ted & Alice (Paul Mazursky, 1969) edustaa vallankumouksen saapumista amerikkalaisen keskiluokan makuuhuoneisiin. Illan päättävä SOS – Screw On The Screen (Jim Buckley, 1975) päivittää swinger-elämäntyylin vuoden 1968 protestien jälkeiseen aikaan.

Perjantaina seilaamme vaarallisille vesille, kun teemana on naisten seksuaalinen itsetoteutus. Without a Stitch (Annelise Meineche, 1968) on skandaalinlemuinen tanskalainen klassikko, joka seuraa päähenkilöään matkalla halki Euroopan. Päivän aikana nähdään myös kaksi itäsaksalaista komediaa, joissa prostituutiota käsitellään omalaatuisilla tavoilla: Pity Fu*k (Raquel Stern, 2016) on nettisarja, jossa kolmekymppinen berliiniläisnainen erikoistuu säälittävien luusereiden ryhdistämiseen, kun taas Keltainen talo – naisten lemmenlähde (Alfred Vohrer, 1970) keskittyy bordelliin, jossa miehet miellyttävät naisia kaikin kuviteltavissa olevin tavoin. Vielä 70-luvun Saksassa idea tuntui tuoreelta ja hupaisalta! Tunnelma kääntyy tummemmaksi kun kankaalle heijastetaan aistillisen tyylitelty Brownian Movement (Nanouk Leopold, 2010). Nainen, jolla on jo kaikki mitä haluta saattaa, tapaa salaa miehiä jotka eivät sovi normatiivisen seksuaalisen haluttavuuden malliin: vanhoja, lihavia, kaljuja, karvaisia ja vammaisia.

Lauantaina festivaali nousee metatasolle ja esittää elokuvia, joissa tehdään pornoa. Alaa esitellään monesta kulmasta ja monessa muodossa: dokumentaarisessa musikaalissa (Pornography: The Musical, Brian Hill, 2003) alan lahjakkuudet laulavat kokemuksistaan; salafeministisessä itävaltalaisessa komediassa jonnejoukko koittaa tienata nopeaa rahaa pornoa filmaamalla (Slugs, Michael Glawogger, 2004); lesbotaidefilmissä perehdytään polyamoriaan (Las Hijas Del Fuego, Albertina Carri, 2018); Nove Dubai (Gustavo Vinagre, 2014) seuraa kokeellisen homotaidepornon syntyprosessia; ja Ultra Pulpe (Bertrand Mandico, 2018) tarjoilee pidättelemätöntä underground-riehaa.

Sunnuntaina, kuten elokuvaorgian viimeiselle päivälle sopii, siirrytään tuotantopuolelta teatteriin. Variety (Bette Gordon, 1983) ja  La Chatte À Deux Têtes (Jacques Nolot, 2002) avaavat ovet elokuvateatteriin, jossa katsoja, rahastaja ja elokuva kietoutuvat innolla toisiinsa. 

KESKIVIIKKO WEDNESDAY 24.4.2019

18:00 The Best Little Whorehouse in Texas (Colin Higgins; 1982; 35mm;

TORSTAI THURSDAY 25.4.2019

18:00 Christmas on Earth (Barbara Rubin; 1963; 2 x 16mm; 29’) & Flaming Creatures (Jack Smith; 1963; 16mm; 45’)

20:00 Bob & Carol & Ted & Alice (1969; Paul Mazursky; 35mm; 105’)

22:00 SOS – Screw on the Screen (1975; Jim Buckley; 35mm; 74’)

PERJANTAI FRIDAY 26.4.2019

17:45 Without a Stitch (Uden en trævl; Annelise Meineche; 1986; 35mm; 89’)

19:30 Pity Fu*k (Raquel Stern; 2016; digi; 25min) & Keltainen talo – naisten lemmenlähde (Das gelbe Haus am Pinnasberg; Alfred Vohrer; 1970; 35mm; 96’)

22:15 Brownian Movement (Nanouk Leopold; 2010; 35mm; 97’)

LAUANTAI SATURDAY 27.4.2019

17:45 Pornography: The Musical (Brian Hill; 2003; digi; 55’)

19:00 Daughters of Fire (Las hijas del fuego; Albertina Carri; 2018; DCP; 115’)

21:30 Slugs (Nacktschnecken; Michael Glawogger; 2004; 35mm; 86’)

23:15 Ultra Pulpe (Bertrand Mandico; 2018; DCP; 37’) & Nove Dubai (Gustavo Vinagre; 2014; digi; 55’)

SUNNUNTAI SUNDAY 28.4.2019

17:00 Variety (Bette Gordon; 1983; 16mm; 100′)

19:00 Glowing Eyes (La Chatte à deux têtes; Jacques Nolot; 2002; 35mm; 90′)

 —

2019 sees VIVA EROTICA – THE SPLENDID MOVIE ORGY return for its fifth edition. Offering an array of stimulation for mind and body, from subtle pleasures to deep ideas, auteur aesthetic to cinematic surprises, Viva Erotica is bolder than ever before. Widening audiovisual parameters to cover an even more diverse cultural canvas, this year’s festival takes us into the deepest desires of South American erotic film cultures.

As always, VIVA EROTICA is a headlong dive into a world of passion. We have a passion for film and we have a passion for passion. Passion explored through all its wonderful, insightful, challenging nuances and expressed passionately in its truest cinematic form. The festival exhibits only original film formats. There are no digital diversions at any of our screenings.

We’ll open the festival on Wednesday 24th April with a screening of Colin Higgins’ raucous comedy The Best Little Whorehouse In Texas (1982) in memory of the late Burt Reynolds, the original stud and the 70s sex symbol!

Come Thursday, we’ll look into the birth of the sexual revolution in the USA from a variety of viewpoints. Christmas on Earth (Barbara Rubin, 1963) and Flaming Creatures (Jack Smith, 1963), two axioms of the New York underground that still stand today as an avant-garde Declaration of Independence. Then there’s Bob & Carol & Ted & Alice (Paul Mazursky, 1969) signposting the revolution’s arrival in middle class bedrooms across the land. And finally, a rare outing for SOS – Screw On The Screen (Jim Buckley, 1975) Screw Magazine’s re-radicalisation of the swinger lifestyle in the shadow of the ’68 protest movement.

On Friday we reach territory where angels fear to tread: female sexual self-realisation. Without a Stitch (Annelise Meineche, 1968), a truly dirty, scandalous, Danish classic follows its protagonist on a trip through Europe. A journey punctuated by strange meetings with interesting men and beguiling women. Two comedies from the Federal Republic of Germany present the subject of women and prostitution in eccentric fashion: Pity Fu*k (Raquel Stern, 2016) is a web series with a happy hooker hero who selected banging some sense into losers as her specialty, while Das Gelbe Haus Am Pinnasberg (Alfred Vohrer, 1970), is set in a bordello with a difference: one in which servile men are at hand to pleasure women – in any way they desire.  When interviewed, homemaker-cum-amateur novelist Bengta Bischoff, writer of the novel on which the film is based, said she found the idea really droll and a bit different… oh, those 70s Germans!. With the formal, sensually stylised Brownian Movement (Nanouk Leopold, 2010) things take a turn towards the solitary, melodramatic and downright dark. A Woman who has it all in life meets secretly with men who defy society’s accepted ideas of sexual desirability: the elderly, the obese, the bald, the hairy, the disabled.

On Saturday, we go all-out meta. The making of making out. A day of movies about creating porno! This umbrella is a wide one, showing the industry from many angles. Such as  a documentary musical in which the talent sing of their skin flick trade experiences (Pornography: The Musical, Brian Hill, 2003), a crypto-feminist comedy with clueless lads trying make a quick buck by shooting a porno flick that became a box office boosting Austrian classic (Slugs, Michael Glawogger, 2004), a lesbian art house porno film that explores the notion of polyamority (Daughters of Fire, Albertina Carri, 2018), an exercise in experimental, gay art porno in making (Nove Dubai, Gustavo Vinagre, 2014) or a feast of wild, outré, underground abandon (Ultra Pulpe, Bertrand Mandico, 2018).

And where did our films get screened back in the golden days? In the theatres we’ll visit with Sunday’s movies, Variety (Bette Gordon, 1983), a feminist odyssey of desire, and Glowing Eyes (Jacques Nolot, 2002), in which cinema becomes the lustful playground between spectator, cashier and projections. There’s no better way to close a memorable movie orgy like VIVA EROTICA 2019.

OHJELMISTO / PROGRAMME 2019