Viva Erotica (16.-19.4.2020) on palannut, ja ohjelma on häikäisevämpi kuin koskaan!

Tarjolla on neljä päivää valistavaa viihdettä kaiken sorttisen erotiikan parissa: ohjelmiston skaala ulottuu jugoslaavilegenda Dušan Makavejevin Sweet Movien (1974) kaltaisista avantgarde-mestariteoksista Torgny Wickmanin huippusuositun sukupuolivalistusklassikon Rakkauden kieli II (1970) kautta yhdysvaltalaisen fetissi-auteur Maria Beattyn noituutta ja halua käsittelevän Spit and Ashesin (2019) kaltaisiin uuden feministipornon helmiin.

TORSTAI 16.4.2020

Totuttuun tapaan festivaalin jokainen päivä keskittyy eri teemaan tai ideaan. Tänä vuonna ensimmäinen päivä omistetaan Jugoslavian tabuja särkevän kokeellisuuden ja elokuvallisen kekseliäisyyden yhdistelmille. Tästä lajityypistä nähdään erään sen juhlituimman klassikon, edellä mainitun Sweet Movien lisäksi vähemmän tunnettuna, vaan ei suinkaan vähemmän nautittavana esimerkkinä Boštjan Hladnikin porvarillisia tapoja satirisoiva Maškarada (1971). Molemmat elokuvat joutuivat melkoisiin vaikeuksiin sensuurin kanssa kotimaissaan, Makavejevin tapauksessa myös kansainvälisesti. Rajoja koeteltiin, mutta sehän juuri on avantgarden tehtäväkin!

18:00 Maškarada (Bostjan Hladnik; Jugoslavia; 1971;35mm; 89’)
20:00 Sweet Movie – makea kaunotar (Dusan Makavejek; Ranska, Saksa, Kanada; 1974; 35mm; 98’) -tekstitys suomeksi

PERJANTAI 17.4.2020

Toisena päivänä perehdytään elokuvagenreen, joka ei koskaan ole saanut ansaitsemaansa kulttuurista arvostusta: sukupuolivalistusfilmeihin. Keskitymme teoksiin 60-luvun lopusta ja 70-luvun alusta, jolloin löyhentyneet sensuurirajoitukset avasivat portit lukemattomille seksivalistus leffoille. Ennennäkemättömän seksuaalisenvapautumisen aikana aiemmin suljettujen ovien takana pidettyjä asioita saatettiin heijastaa valkokankaille. Samalla kun nämä elokuvat sivistivät kansaa, ne usein myös dokumentoivat uusia alakulttuureita, kuten syntymäisillään ollutta pornoteollisuutta. Franz Josef Gottliebin Täydellinen avioliitto (1968) rakentaa sillan aikakausien välille perustumalla hollantilaisenlääkärin ja gynekologin Theodoor Hendrik van de Velden kirjoituksiin, joita oli sovitettu elokuviksi jo 1920-luvulla. Rakkauden kielissä II (1970) alan asiantuntijat, kuten Ruotsin ensimmäinen sukupuolivalistaja jaentinen kätilö Maj-Briht Bergström-Walan sekä tanskalainen seksologipariskunta Inge ja Sten Hegeler, sukeltavat pää edellä positiivisten perversioiden ja sallivuuden valtakuntaan. Käsitellessään miltei kaikkea ei-aivan-cisseksuaalista taiomalaatuisena pidettyä aina gerontofiliasta akrotomofiliaan ja niin poispäin, tekijät ovat jättäneet jälkeensä verrattoman seksuaalisen ymmärryksen aikakapselin. Jeanne ja Alan Abel’s parodia Is There Sex After Death? (1971) puolestaan näkee tämän alagenren absurdin ja koomisen puolen…

18:00 Täydellinen avioliitto (Vande Velde: Die vollkommene Ehe; FranzJosef Gottlieb; Saksa; 1968; 35mm; 89’) – tekstitys suomeksi
20:00 Rakkauden kieli II (Mera ur Kärlekens språk; TorgyWickman; Ruotsi; 1970; 35mm; 90’) 
22:00 Is There Sex After Death? (Jeanne Abel &Alan Abel; USA; 1971; 16mm; 102’)

LAUANTAI 18.4.2020

Kaiken tämän laillistamispuheen jälkeen kolmas päivä tarjoaa mielinmäärin jännitystä rikoksen ja rangaistuksen parissa. Pete Walkerin House of Whipcord (1974) on mitä harvinaisin otus: liberaalilla poliittisella agendalla varustettu eksploitaatioelokuva. Elokuva otti yksiselitteisen tylyn kannanruumiin- ja kuolemanrangaistuksiin, joiden palauttamista Iso-Britanniassa sen tekemisen ja julkaisun aikoihin harkittiin. Rentouttavaa hilpeyttä tarjoilee Alan Colbergin Tapestry of Passion (1976), eräs pornon kulta-ajan Elviksen John Holmesintähdittämän Johnny Wadd -aikuis-noir-komediasarjaneksentrisemmistä osista. Päivän päättää Spit and Ashes, hämmentävä sekoitus fetissipainotteista s/m-pornoa, noitakauhua jafeminististä sisaruutta. Tarina jossa tiukkapipoiset munkit saavat mitä ansaitsevat, ja naiset löytävät lohdun ja nautinnon omasta keskuudestaan.

18:00 House of Whipcord (PeteWalker; UK; 1974; 16mm; 102’)
20:15 Tapestry of Passion (Alan Colberg; USA; 1976; 35mm; 77’) 
22:00 Spit and Ashes (Maria Beatty; USA; DCP; 2019; 73’)

SUNNUNTAI 19.4.2020

Solidaarisuutta, salaseuroja ja ainutlaatuisia yhteisöjä: näitä kaikkia juhlitaan Viva Erotican päättäjäispäivänä. Elokuvassa Fire Island Fever (1979) pornonvallankumouksellinen Jack Deveau kerää ystävänsä muistelemaan seikkailujaan Long Islandin ulkolaitamilla, homojen legendaarisella cruising- ja parinvaihtoalueella. Säännöllistä ajan vietettä noilla seuduilla oli paini, jolle tehdään kunniaa Viva Erotica-suosikki Peter Stricklandin musiikkivideossa GUO4 (2019). The Sad Girls of The Mountains (2019) on sähäkän näyttelijä-ohjaaja-duo Candy Flipin ja Theo Meow’n metaelokuvallisen post-pornon ilahduttava mestariteos salaperäisestä, seksipositiivisesta ja poliittis-feministisestä nuorten naistenyhteisöstä, jonka jäsenet haluavat olla surullisia, kiimaisia ja kyberkuuluisia hieman omaperäisellä tavalla. Viva Erotica 2020:npäätöselokuva on omalakisen katalaaniohjaaja Albert Serran Liberté. Serra johdattaa meidät vallankumousta edeltävään Ranskaan, jossa aristokratian perverssit kapinalliset antautuvat vapaamielisillefantasioilleen käyttäen öistä lehtoa luonnollisena takahuoneena. Voisiko olla parempaa allegoriaa tuolle erityiselle tilalle nimeltään elokuva – ja sieltä löytyville nautinnoille?

15:15 GUO4 (Peter Strickland; Unkari, UK; 2019; DCP; 3’) & Fire Island Fever (Jack Deveau; 1979;16mm; 70’)
17:00 Sad Girls of The Mountains (Die traurigen Mädchen aus den Bergen; Candy Flip & Theo Meow; Saksa; 2019; DCP; 80’)
19:00 Liberté (Albert Serra; Espanja; DCP; 2019; 132’) 

Viva Erotica is back, and with a program more dazzling than ever!