MATKUSTAN YMPÄRI MAAILMAA

Festivaalin ensimmäinen päivä saa innoituksensa Mark Twainin matkakertomuksesta Jenkkejä maailmalla: heidän toivioretkensä pyhälle maalle (1869, suom. I. K. Inha 1922), jossa hän kuvaa vuonna 1867 Eurooppaan tekemäänsä turistimatkaa. Kirjassa mikään ei oikein käy odotusten mukaan ja vieraiden maiden ihmiset käyttäytyvät oudoilla tavoilla. Twainin satiirin hengessä toteamme: vieraat valtakunnat ovat aina paheiden pesiä – jos vain tietää miten toimia!

INNOCENTS ABROAD

Day One of Viva Erotica 2018 takes its inspiration from Mark Twain’s splendid travelogue The Innocents Abroad, or The New Pilgrims’ Progress (1869) in which he describes his “Great Pleasure Excursion” of 1867 when he ventured t’wards Europe and the Holy Land as part of an American tourist group. Invariably expectations are dashed, but strangers in strange lands behave without fail… strangely. Honoring Twain’s satirical spirit this day shall prove that the unknown can be a den of vice, provided one knows how to (mis)behave!

Quiet Days in Clichy (Stille dage i Clichy; 1970; Jens Jørgen Thorsen; 35mm; 91′)

26.4. klo 18:00

Henry Millerin lukeminen on opastanut ties kuinka monta ihmistä seksin saloihin. Tanskan elokuva- ja taidepiirien mustan lampaan, Jens Jørgen Thorsenin, adaptaatio Millerin omaelämänkerrasta (1956) eli pitkän elämän sekä repertuaariteatterin että pornoelokuvan muodossa. Komea estetiikka ja tuntuva määrä hardcore-toimintaa tekevät Thorsenin tulkinnasta 1970-luvun alkuvuosien…

Crazy Swedish Holidays in Paris (Gräsänkor på skandalsemester; 1980; Andrei Feher; 35mm; 94′)

26.4. klo 20:00

Kaksi ruotsalaista pariskuntaa matkustaa lomamatkalle Pariisiin – ja päätyy naimaan jotakuinkin kaikkia paitsi puolisoitaan. Nyt on kyseessä komedia. Huumori on rivoa ja rumaa, ja kliseet, kaikessa runsaudessaan, typeriä (ja myös tosia, tavallaan) – toisin sanoen Crazy Swedish Holidays in Paris on juuri sellainen…

Bamboo House of Dolls (Nǚ jízhōngyíng; 1973; Guì Zhìhóng; 35mm; 110′)

26.4. klo 22:15

Guì Zhìhóng oli Hong Kongin 70-luvun elokuvapiirien paha poika ja yksi maailman kovimmista pulp-eksistentialisteista. Hänen käsittelyssään ajan valonaremmastakin alalajista, naisvankilarainasta, syntyy erinomaisen rivoa antitaidetta. Ollaan Japanin miehittämässä Kiinassa. Sankarilliset itsenäisyystaistelijat varastavat ja kätkevät guǐzien kullat, minkä jälkeen heidät tapetaan – yhtä naista lukuunottamatta.…