
Siinä missä tanskalaiset tekivät pornosta kansanviihdettä, amerikkalaiset mullistivat taide-elokuvan kenttää. Hyvän ja huonon maun rajat olivat toki jo valmiiksi melko hämäriä – innostuihan Andy Warholkin Mac Ahlbergin elokuvasta Jeg – en kvinde (1965) niin, että teki sille oman tribuuttinsa (I, a Man, 1967). Orgian päättäminen amerikkalaisiin aarteisiin lienee oikein ja kohtuullista. Warholin täytyy tietenkin olla mukana: hänen kulmikas mutta raukea western Lonesome Cowboys (1968) on pop-herkkua cinefiileille. James Herbertin tuotantoa esittelevässä katsauksessa nähdään kuvataiteiden ja elokuvan estetiikkaa yhdistäviä lyhytelokuvia: Herbert ei neljän vuosikymmenen aikana ohjannut mitään muuta kuin alastonkuvauksia. Hänen luonnosmaisissa filmeissään tyrmäävien kauniiden nuorten kuvat tuovat yhteen hetken innoituksen ja ikuisuuden kaipuun. Orgiat päättyvät ihanaan pöljyyteen: Russ Meyerin Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (1978) on kuumeisen editoinnin ja absurdien kuvankäänteiden juhlaa, ja samalla ylistyslaulu melonien mehukkuudelle. Mestarilta saamme kotisänkyyn viemisiksi yläpainoista filosofiaa ja narttujen viisautta.
—
What the Danes did for pornographic film as general entertainment, US off cinema in its many shades did for its high-brow variety between underground and avant-garde. Although, as ever so often, the seemingly well-separated levels of taste and distinction are closer to each other than we might think – wasn’t eg. Andy Warhol so impressed by the success of Mac Ahlberg’s Jeg – en kvinde (1965) that he made his very own rent boy-riff on the subject called I, a Man (1967)? Therefore, closing the orgy with a few treasures from the mighty chest of US erotica apart seemed like a sensible idea. Warhol was a must here, with his idiosyncratically irascible cum lazily languid take on the Spaghetti Western-craze, Lonesome Cowboys (1968): the true cinephile’s pop piece of choice. A program of shorts offers a glimpse at the universe of painter-filmmaker James Herbert who for some four decades filmed nothing but cinematic nudes – brief sketches of invariably stunning youngsters where the moment’s inspiration and a yearning for something eternal and transcendental become one. To end on a high note of goofy delight and madcap inspiration, nothing could be better than late Russ Meyer – Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (1978) is a feast of delirious editing and absurd visual puns, as well as a final paean to the power and the glory of the quarktasche at her most zaftig. The master himself sends us home, to bed, with a long monolog full of top heavy philosophy and vixen wisdom.
Beneath the Valley of the Ultra-Vixens
Russ Meyer; 1978; 35mm; 98min
Sunnuntai 15.5. klo: 19:00 Teatteri Union

Cine-Nudes by James Herbert: Night Horse, Automan, Kolja & Sana
Night Horse; 1976; 16mm; 38min | Automan; 1988; 16mm; 20min | Kolja & Sana 1995-96; 16mm; 25min
Sunnuntai 15.5. klo: 17:00 Teatteri Union

