Joitakin viikkoja ensimmäisen Viva Erotican jälkeen törmäsimme Peter Stricklandiin sveitsiläisellä festivaalilla. Viva Erotican ohjelmalehtinen ihastutti häntä kovin, joten kysyimme: Haluaisitko tulla vierailevaksi kuraattoriksi ensi vuoden orgioihin? Kysymysmerkin yhä leijuessa ilmassa hän vastasi säihkyvin silmin: Kyllä! Niinpä hän on kanssamme, kertomassa valinnoistaan, joista jotkut – kuten vaikkapa Cleo Übelmannin Mano Destra (1985) – liittyvät suoraan hänen omaan tuotantoonsa. Stricklandin ohjauksessa pääsemme tutustumaan elokuvaan, jossa kaikki genren, pornon ja taiteen rajat katoavat (Peter de Rome, the Grandfather of Gay Porn; 2014; Ethan Reid); jossa campin ilomielisestä maailmasta tulee panseksuaalisen leikin ja positiivisen perversion pesä (Thundercrack!, 1975; Curt McDowell); ja jossa valtapelit osoittautuvat hellyyden muodoksi (Seduction: A Crual Women; Verführung: Die grausame Frau; 1985; Monika Treut & Elfi Mikesch).
—
A few weeks after the first Viva Erotica folded, we met Peter Strickland at a festival in Switzerland. When we showed him our program leaflet, he gasped with delight. So we asked him: Would you like to be our special guest curator next year? While we were still exhaling the question mark, he answered with a bright-eyed: Yes! And nothing could stop him, neither upcoming projects nor other invitations: He’ll be with us and talk about his choices, some of which are immediately connected to his films (he repeatedly cited eg Cleo Übelmann’s 1985 Mano Destra as a key inspiration for his 2014 The Duke of Burgundy), others with his movie passions as such. What lies ahead is a trip through a cinema where: all borders between genres have vanished, porno and high art became one (Peter de Rome, the Grandfather of Gay Porn, 2014; Ethan Reid); the splendid world of camp at its most vivacious and spunky becomes a haven for pansexual play and positive perversion (Thundercrack!, 1975; Curt McDowell); and power games prove to be just a different variety of tenderness (Seduction: A Crual Women; Verführung: Die grausame Frau, 1985; Monika Treut & Elfi Mikesch)
Lauantai 14.5.2016 PETER STRICKLANDIN VALIKOIMA / CARTE BLANCHE FOR PETER STRICKLAND
Elokuva-alan tähdenlento Cleo Übelmann, Mano Destran tähti ja auteur, on tehnyt vain tämän yhden elokuvan. Teos eli lyhyen hetken 1980-luvun hohteessa vain kadotakseen uudelleen – mitä ei voi pitää elokuvan itsensä vikana, näyttäähän Mano Destra tänä päivänä paremmalta kuin koskaan. Teos kiiltää jäisenä…
Upea camp-hässäkkä: hetero- ja homopornoa, mystinen talo, ryhmä toisilleen vieraita ihmisiä löytämässä ennenkokemattomia intohimoja. Genren rajat kaatuvat väistämättä rytäkässä, jossa melodraaman nyrkki kohtaa kauhuroskan perseen, vulgaari komedia nuolee trillerin pillua, ja nurkissa väijyvät vanhat pervot musikaali ja animaatio. Curt McDowell oli homon avant-garde-elokuvan…
Leopold von Sacher-Masochin kuolematon tarina, Venus im Pelz (1870), uuden saksalaisen elokuvan tyyliin: pistävää, posketonta, ehdottoman tyylitajuista psykodraamaa. Dominatrix-Wandan performanssitaiteeksi muuntuneissa sessioissa nähdään orjana muunmuassa Peter Weibel, suuri taidepersoona, jonka tällä kertaa on nieltävä kaikki; ja Udo Kier, jonka Gregor on mahdollisesti elokuvahistorian…
Peter de Romen homopornolle ei löydy haastajaa. Hänen tyylikkäät tarinansa ovat joskus uhkaavia ja joskus keveitä: komeat miehet kohtelevat toisiaan kauniisti, silloinkin kun heidän käytöksensä riettaus lähestyy irstautta. Heidän minäkuviinsa kuuluvat oleellisesti muoti ja ikiaikainen kauneus. Ethan Reidin dokumentti on todellisen cinefiilin teko.…