Monen vuosikymmenen ajan japanilaista elokuvaa hallitsi seksi. 1970- ja 80-luvuilla seksifilmit kattoivat lähes kaksi kolmasosaa elokuvien vuosittaisesta tuotantomäärästä. Näistä suurin osa oli pink eigaa: erikoistuneille teattereille tuotettua pehmopornoa, jota näytettiin yleensä kolmen tunninmittaisen pätkän näytännöissä. Perinne jatkuu edelleen. Pink eigan erikoisuutena voidaan pitää sen erityistä suhdetta avant-gardeen ja undergroundiin. Jo 60-luvun puolivälissä ohjaajat käyttivät pink eigan suomaa tilaa kokeilevaan työhön – sekä poliittiseen että muodolliseen. 80-luvun aikana pink eigasta muodostui jonkinlainen turvapaikka taiteellisesti seikkailunhaluisemmille. Vaikkapa Zeze Takahisa (Tōkyō X Erotica, 2001) onnistui luomaan buddhalaisia elokuvia, joissa yhdistyvät huoleton vakavuus ja muodon kokeellisuus. Seuraavassa sukupolvessa Zezen oppilas Imaoka Shinji otti aiheekseen teini-iän kömpelyyden ja melankolian. Tulokset olivat joskus hämmentäviä, kuten hänen pääteoksensa, camp-söpöilevä musikaali Underwater Love (2011) osoittaa. Imaokan toinen opettaja ja Zezen toveri Satō Hisayasu tuli 80-luvun festivaali- ja art-house-piireissä tunnetuksi haastavista sadistisen ja masokistisen kaipuun kuvauksistaan. An Aria on Gazes (1992) päättää perjantain ja johdattelee kohti Peter Stricklandin valikoimia aarteita.
—
For several decades, Japanese cinema consisted mainly of sex films – we’re talking about up to two-third of the annual production during the 1970s and ’80s. The majority of those are pink eiga: soft-core erotica destined for specialized theaters where the usually hour-long works are shown in triple bills, non-stop, to this day. A particularity of pink eiga is its extraordinary connection to the avant-garde and the underground: Already in its earliest stages, during the mid-60s, directors used this sphere of productions for all kinds of experiments – be they political, be they formal(ist). During the 80s, pink eiga became something of a sanctuary for the artistically more adventurous minded. Zeze Takahisa (Tokyo X Erotica; 2001) eg. managed to create genuinely Buddhist movies whose carefree seriousness and formal inventiveness are unlike anything in modern cinema. His student Imaoka Shinji, one generation on, made teenage awkwardness and melancholia his main subject – with sometimes perplexing results, as witnessed by his magnum opus: Underwater Love (2011), a campy musical about the death-conquering powers of puppy love eternal! Another of Imaoka’s teachers and an old comrade-in-arms of Zeze: Satō Hisayasu, became an international 80s festival and art-house celebrity due to his deeply challenging narratives about the masochism of desire and the sadism of longing… His An Aria on Gazes (1992) is perfect way to end day 2, and lead over to Peter Strickland’s treasure chest.
Perjantai 13.5.2016 JAPANILAISIA UNELMIA / PRETTY (CRAZY) IN PINK
Salaperäinen mies nimeltä Takano pitää seksiklubia, jossa naiset huumataan Halcionilla uneen jotta heitä voitaisiin sitten vapaasti kiihottaa. Aihelma on tuttu jo Kawabata Yasunarin romaanista Nemureru bijo (1961), jota voidaan pitää japanilaisen nykykirjallisuuden merkkiteoksena. Siinä missä nobelisti tyytyy pohdiskelemaan miehisen voiman katoavaisuutta, Satō lähettää…
Kalatehtaassa työskentelevän Asukan on määrä mennä naimisiin pomonsa kanssa. Käy kuitenkin niin, että paikalle ilmestyy hänen vanha kouluihastuksensa Tetsuya – joka on kuollut seitsemäntoista vuotta aiemmin. Tetsuya on syntynyt uudelleen kappana – kappa on japanilaisesta kansanperinteestä tuttu olento, jolla on kilpikonnan kuori, linnun…
Kumpi aika käy pitemmäksi: aika ennen syntymää vai aika kuoleman jälkeen? Zezen elokuvia hallitsevat usein tällaiset kysymykset. Hänen vuosituhannenvaihteen tutkielmansa Tōkyō X Erotica on toisaalta henkistynyttä tieteisfiktiota, toisaalta poliittista fantasiaa. Matkalla tulevaisuudesta menneisyyteen kohdataan mm. persepanoihin mieltynyt jälleensyntymäjänis ja muita taivaallisia ja demonisia…